lördag 13 augusti 2011

Byxa i velour 2.0

En stillbild...

och en livebild av lilla O.

Jag hade ett mönster för mjukisbrallor. Sagt och gjort klippte jag till ett par i storlek 70. Blev inte riktigt klok på hur de tänkt linningen så jag klippte bort ca 2 cm längst upp efter att ha måttat mot ett par Lindexbrallor. Sedan använde jag orginalresåren och "klädde" den med mudd.

Första försöket såg sjukt roligt ut, ty byxan var gigantisk upptill och stod ut som en badring...slet mitt hår och insåg att det var länge sedan jag sytt-jag borde väl sett det när jag ritade av mönstret??

Lösningen var att göra insnitt. Till min förvåning blev det kanonbra och tillslut är jag helnöjd. Muddarna nere förlängdes och benen har det där härliga pöset som jag gillar.

Jag hade redan klippt till brallor åt lilla R då mönsterfelet uppdagades så jag får köra med samma modifieringar på de byxorna. Jag har försökt rita om mönstret men misslyckats fatalt. Blev otroligt krångligt då det är utan sidsöm nämligen.

Det roligaste var att byxorna blev både sköna och fina tillslut. Men sömmarna ser ut som kattskit med en vanlig maskin...önskar mig en overlock-snälla tomten.

2 kommentarer:

PysselKolibrin sa...

fina!

ria-ra sa...

Tack, vad roligt att du tycker det =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...